wychowywanie do odpowiedzialności

odpowiedzialnoscZasady wychowania do odpowiedzialności:

1) Ponoszenie konsekwencji własnych działań wzmacnia poczucie odpowiedzialności i kontroli nad własnym życiem.

2) Konsekwencje muszą być dostosowane do wieku.

3) Konsekwencje muszą być proporcjonalne do wykroczenia.

4) Sens egzekwowania granic polega na budowaniu u dziecka wewnętrznej motywacji (robię tak, bo uważam to za słuszne, a nie dlatego, że mama mi kazała).

I. Faza oddzielenia i indywidualizacji:

ja to nie mama → ja to kto?

1. Faza wylęgania / dyferencjacji 5-10 m-c ż.

  • odkrywanie

  • dotykanie

  • smakowanie

  • podejmowanie ryzyka

  • ja ≠ mama

rola rodzica – wspieranie, asystowanie, zachęcanie do próbowania nowych rzeczy, ochrona przed niebezpieczeństwami

2. Faza ćwiczeń 10-18 m-c ż.

  • nauka chodzenia

  • początki mówienia

  • śmiałość

  • inicjatywa

  • poczucie wszechmocy

  • testowanie swoich możliwości

rola rodzica – wytyczenie granic zapewniających bezpieczeństwo, wyrażanie uznania, aprobata

3. Faza powrotu 18 m-c ż.-3 r.ż.

  • świadomość własnych ograniczeń

  • poczucie odrębności

  • poczucie własności (mój, mnie)

  • potrzeba decydowania o sobie

rola rodzica – uczenie wyrażania swoich emocji i potrzeb, uważne słuchanie, branie pod uwagę zdania dziecka, tłumaczenie swoich decyzji, konsekwencja

II. Faza identyfikacji płciowej 3-5 r.ż.

  • utożsamienie się i współzawodnictwo z rodzicem tej samej płci

  • pragnienie poślubienia rodzica płci odmiennej

rola rodzica – delikatne ale stanowcze wyjaśnienie, że to współmałżonek jest dla niego najważniejszy, zaspokajanie ciekawości dziecka dotyczącej różnic między płciami

III. Okres utajenia / wytężonej pracy 6-11 r.ż.

  • ostatnie lata prawdziwego dzieciństwa

  • nawiązywanie kontaktów rówieśniczych

  • nauka celowego działania (edukacja szkolna)

rola rodzica – uczenie planowania, konsekwentnego dążenia do celu, odsuwania spełnienia pragnień w czasie

IV. Wiek młodzieńczy 11-18 r.ż.

  • dojrzewanie płciowe

  • wypracowanie sobie autonomii w stosunku do otoczenia

  • wstępne ukierunkowanie zawodowe

  • pierwsze związki z osobami przeciwnej płci

  • ustalanie własnej hierarchii wartości

  • wytyczanie granic w relacjach z ludźmi

rola rodzica – uznanie w dziecku osoby równoprawnej i niezależnej, sprawowanie władzy → wywieranie wpływu, zwiększanie zakresu wolności i odpowiedzialności dziecka, negocjowanie ograniczeń, przygotowanie do wyzwań dorosłości, wskazywanie autorytetów, inspirowanie, pozwalanie na ponoszenie naturalnych konsekwencji działań dziecka przez nie samo (a nie branie ich na siebie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>